علی ماهفروزی، کارشناس ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران در یادداشتی نوشت: اگرچه حضور بومیان و کیشوندان مهاجر میتواند بهعنوان فرصت بزرگ اقتصادی برای گردشگری جزیره کیش قلمداد شود ولی با عدم برنامهریزیهای بلند مدت ناشی از فقدان چشم انداز، مجالی برای عرض اندام پیدا نکرده است.
ظرفیتهای عظیم منابع غذایی دریایی در پهنه آبی خلیج فارس با تنوع پخت و سرو آن در رستورانها، اقامتگاههای بومگردی و مراکز پخت خیابانی میتواند یکی از جاذبههای سفر به جزیره مینیاتوری کیش محسوب شود.
این فرصت بزرگ اگرچه در بازاریابی و تبلیغات جزیره کیش کمتر قابل مشاهده است ولی اهمیت آن هرگز فراموش نخواهد شد و روزی فرا خواهد رسید که برنامهریزان جوان و خوشفکر فرهنگ و سنت غذایی تمدن ایرانی جزیره کیش را به ابزار مهم و تاثیر گذار در گردشکری گاسترونومی این جزیره و ایران شکوهمند بدل خواهند نمود. با چنین رویکردی جزیره کیش الزاما میتواند گام در مسیر یکی از متفاوترین مقصد گردشگری خاورمیانه بگذارد.
از سوی دیگر تنوع قومی مخصوصا در دو دهه اخیر بخاطر حجم وسیع سزمایهگذاری در این جزیره و ویژگی منطقه آزاد با برخورداری از قوانین منعطف، یکی از موضوعات مهم در جذب وسازماندهی جمعیت سایر مناطق ایران به این جزیره شده که طبعا این مهاجران بخشی از فرهنگ غذایی خود را با فرهنگ غذایی بومیان در هم آمیخته که این هم افزایی یکی دیگر از فرصتهای مهم برای تبدیل کیش به بهشت گردشگری گاسترونومی است، پذیرش واقعیتهای اقتصادی گردشکری غذا در کیش ناشی از برهمکنش فرهنگها، عامل بسیار مهم برای خلق فرصتهای جدید در گردشکری این جزیره محسوب میشود که در یک دهه گذشته دارای اهمیت لازم در میان برنامهریزان آن نداشته است. این جزیره که میتوانست روزی کلیکسیون غذاهای ایرانی و بهشت گردشگران خوراک در ایران باشد هنوز در بهرهبرداری از ظرفیت فرهنگ غذایی بومیان بعنوان یکی از موضوعات تاثیر گذار در جذب گردشگران گاسترونومی دچار مشکل است.
اگر برنامهریزان جزیره کیش از فرصت اقتصاد گاسترونومی بصورت مستقل و بر اساس ظرفیتهای بومی و فرهنگ غذایی کیشوندان مهاجر استفاده نکنند شک نکنیم که در آینده بازار گردشکری خاورمیانه، باید با هزینههای بیشتر به جایگاه امروز بعنوان یک فرصت بی همتا برسیم. طبیعتا پویایی سیستمی در گردشکری جزیره کیش بر متعیرهای متنوع و داینامیک استوار است و محدود کردن این ابر مینیاتور طبیعی، تاریخی و فرهنگی به فعالیتهای اقامتی و تفریحی و سزگرمی، ایران را در رفابت در بازار حرفهای گردشکری خاورمیانه باز میدارد.
پیشنهاد میشود با توجه به ظرفیت و فرصتهای بیبدیل حوزه گاسترونومی در جزیره کیش شامل ظرفیتهای بستر آبی خلیج فارس در فرهنگ غذایی بومیان و سنتهای غذایی کیشوندان مهاجر از سایر نقاط ایزان، موضوع غذا و فرهنگ مرتبط با آن در رویداد بازار گردشکری خاورمیانه برای بردینگ در زنجیره ارزش گردشگری جزیره به سرعت و با دقت فراوان مورد توجه جدی فرار گیرد، اولویت جزیره کیش بخاطر تمام ظرفیتها و فرصتها و همچنین قوانین مرتبط با سفر آسان به این جزیره برای سایر گروههای خارجی، استقبال سزمایهگذاران، فعالان گردشگری، مدیران، برنامهریزان و مردم در برگزاری رویداد در کیش برای رقابت در بازار گردشکری خاورمیانه بسیار حائز اهمیت است موضوعی که به سرعت در کنار سایر فرصتهای اقتصاد گردشگری همچون گردشکری سلامت، گردشکری ورزشی، اکو توریسم و …. باید به اقدام عملی منتهی شود.
انتهای پیام/
نظر شما